Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Innovatieve tool voor werkgevers: Streven naar inclusie met technologie

  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Sociaal ondernemen
  • Werkgevers

Streven naar inclusie door middel van inclusieve technologie binnen je bedrijf: Hoe pak je dit als werkgever aan? Wat komt hier allemaal bij kijken? En waar moet je rekening mee houden? Als werkgever wil je wellicht streven naar inclusie door middel van technologie, maar weet je niet waar te beginnen.

Ontdek de kracht van TINT in vier minuten

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn

Technohub Inclusieve Technologie (TINT): de plek waar innovatie en inclusie samenkomen. Maar hoe ziet dat er in de praktijk eigenlijk uit? Ontdek in vier minuten de kracht van TINT!

Medewerker aan het werk met OSS

Ontbijten en ontdekken: Een succesvolle ochtend!

  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Kennissessie
  • Nieuws

Wat een opkomst! Afgelopen donderdagochtend was onze technohub gevuld met externe bedrijven die geïnteresseerd waren in de mogelijkheden van inclusieve technologie. Onder het genot van een heerlijk ontbijt, verzorgd door OSP catering, kwamen verschillende sprekers aan het woord over onderwerpen als AI en robotisering, duurzame inzetbaarheid, Augmented Reality en cognitive support.

Kennisclip: Hoe zet je inclusieve technologie in?

  • Inclusie
  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

TINT Apeldoorn staat volledig achter het streven naar een inclusieve arbeidsmarkt. We zijn ervan overtuigd dat inclusie niet alleen waardevol is, maar ook een fundamenteel aspect vormt voor het benutten van het arbeidspotentieel. Samen streven we naar een arbeidsmarkt waar iedereen de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontplooien.