Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

SpeakSee: Innovatieve technologie voor mensen die moeite hebben met horen

  • Nieuws
  • Pilot
  • Speaksee

Ontdek hoe SpeakSee, een innovatieve microfoonset, mensen met moeite met horen helpt om zelfstandig deel te nemen aan gesprekken en vergaderingen. Lees meer over ons pilotprogramma en hoe u kunt deelnemen!

SDD: Efficiëntie en inclusie hand in hand

  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

Bedrijven staan voor de uitdagin op een andere manier naar arbeid te kijken. Dit artikel laat zien hoe SDD inzet op inclusie en duurzame inzetbaarheid. Bij SDD draait het om meer dan efficiënte productie van machines en financiële winst. Het gaat om mensen, motivatie en maatschappelijke winst.

Programma ontbijtsessie 13 mei

  • Nieuws
  • Ontbijtsessie

Graag vertellen wij meer over het programma van onze derde ontbijtsessie bij TINT Apeldoorn! Het beloofd een inspirerend event te worden waar ondernemers en onderzoekers vertellen over hun eigen passie en expertise. We zetten innovatieve projecten en technologieën in de schijnwerpers, die bijdragen aan een inclusieve toekomst. Mis deze kans niet om kennis en inspiratie op te doen en waardevolle connecties te maken. We kijken ernaar uit je te verwelkomen!

Moja doorbreekt taalbarrières met vertaaltechnologie

  • Nieuws
  • Use case
  • Vertaaltechnologie

Saskia, Moja’s consulent van Werkleerbedrijf Lucrato vertelt: “We communiceerden met Google Translate en handen en voeten. Moja verstaat ook Arabisch maar kan het niet spreken. Op zijn werk bij  Hanos ontstond een situatie waarbij de werkgever Nederlands sprak tegen een collega die dit vervolgens weer naar het Arabisch vertaalde. Zo kon er iets besproken worden maar ideaal was het zeker niet. Moja is gemotiveerd om te werken, maar door de ...