Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Praktijkpublicatie: Taalbarrières op de werkvloer overbruggen met vertaaltechnologie

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Vertaaltechnologie

Werkgevers bieden steeds vaker een werkplek aan anderstaligen, zoals statushouders, Oekraïense vluchtelingen en arbeidsmigranten. Enerzijds om een maatschappelijke bijdrage te leveren, maar ook om zakelijke redenen zoals het invullen van personeelstekorten (Sociaal Economische Raad [SER], 2022). Dit leidt tot toenemende culturele diversiteit op de werkvloer, inclusief bijbehorende voordelen en uitdagingen. Vertaaltechnologie De ...

Vertaaltechnologie. Foto: Cedris

Best Practice: Labora Quadratum geeft het sollicitatieproces opnieuw vorm

  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

In dit artikel lichten we een praktijkgerichte casus uit die laat zien hoe zij binnen hun bedrijf werken met onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid. Labora Quadratum besloot de sollicitatieprocedure te vervangen met een kennismakingsgesprek om nieuwe medewerkers te vinden voor logistiek en productie. Daarnaast hebben ze recent een voorschakeltraject gestart waarbij ze statushouders helpen om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn ...

Vertaaltechnologie in gebruik

Inclusieve technologie als motor voor volwasseneneducatie

  • Nieuws

In het artikel 'Technologie in de volwasseneneducatie' wordt de rol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite hebben met basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale vaardigheden.

Solliciteren kun je leren: leen de VR-sollicitatietraining!

  • Lucrato
  • Nieuws
  • Praktijk
  • Virtual Reality

Wat is de VR-sollicitatietraining? De VR-sollicitatietraining is een innovatieve tool waarmee kandidaten op een interactieve manier kunnen oefenen met solliciteren. Dit is minder spannend dan een echt sollicitatiegesprek, maar realistischer dan een rollenspel. De afgelopen periode hebben Lucrato, onder leiding van Marcel Stouten, Konnected en Inclusiefgroep in samenwerking met Compucraft de training ontwikkeld. Recente ontwikkelingen Het ...

VR-sollicitatietraining