TINT Apeldoorn over learning community inclusieve technologie
CLIC-IT sprak met Julia Bakker, innovatiemedewerker van TINT Apeldoorn over de learning community. Welke stappen zijn er gezet, wat maakt de community zo sterk en waar moet je opletten.
In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.
Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:
AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.
Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.
De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.
Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl
CLIC-IT sprak met Julia Bakker, innovatiemedewerker van TINT Apeldoorn over de learning community. Welke stappen zijn er gezet, wat maakt de community zo sterk en waar moet je opletten.
In goede samenwerking tussen TINT Apeldoorn, Aventus en Saxion hebben talentvolle studenten zich op uitdagende onderzoeksprojecten gestort. Deze projecten, uitgevoerd tijdens hun stage of afstuderen, hebben mooie inzichten opgeleverd. Hierbij een opsomming van de verschillende onderzoeken van afgelopen periode.
Vanaf nu heeft Lucrato een cobot op de werkvloer ingezet voor het palletiseren van dozen. De cobot is aangeschaft door Saxion en in bruikleen (huur) voor één jaar bij Lucrato.
Studenten hebben een pilot Operator Support Systeem opgestart binnen TINT Apeldoorn. Lees hier de resultaten.