Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Het ontwikkelen en inclusief maken van de technologie catalogus voor de doelgroep

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Werkgevers

Een technologie catalogus waar diverse technologieen te vinden zijn voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Hoeontwikkel je deze en zorg je dat deze inclusief is.

beeld van een laptop

Impactinterview: dankzij technologie meer mensen duurzaam aan het werk

  • Impact
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Werkgevers

Het Nederlandse bedrijfsleven kampt met een chronisch personeelstekort. Een potentieel grote bron van nieuwe collega’s zijn mensen die nu nog aan de kant staan. Omdat zij afstand ervaren. Of te lang buiten het arbeidsproces hebben gestaan. Hen met ondersteunende inclusieve technologie inzetbaar krijgen voor uitdagend werk is de corebusiness van de Technohub Inclusieve Technologie (TINT). Lees welke impact TINT Apeldoorn maakt.

Student met een VR bril op

VDL Weweler neemt andere bedrijven mee in mogelijkheden inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn
  • VDL Weweler
  • Werkgevers

Hoe kun je met technologie werk toegankelijker maken voor mensen met een beperking? Of mensen duurzaam inzetbaar maken? Deze vragen stonden centraal op de Technologische Kennismarkt op 16 juni, georganiseerd door VDL Weweler en TINT Apeldoorn. Op het event konden ondernemers verschillende technologieën bekijken, uitproberen en netwerken met gelijkgestemden.

Digital Twin

TINT Apeldoorn op practicumdag Weener XL

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Weener XL organiseerde met het innovatieplatform LAB XL een inspirerende practicumdag met stands waarin verschillende inclusieve technologieën waren uitgestald. Ook TINT Apeldoorn was hierbij aanwezig. Lees meer over de practicumdag en een kleine sfeerimpressie.