Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Het belang van de learning community TINT

  • Holland High Tech
  • Learning community
  • Nieuws

TINT Apeldoorn is de eerste technohub voor inclusieve technologie van Nederland. Holland High Tech besteedde aandacht aan hoe de learning community van TINT Apeldoorn bijdraagt aan inclusiviteit in hightech en leven lang leren. Bekijk de video.

Start scherm filmpje met alle logo's

Exoskelet mogelijke toepassing bij fysieke werkzaamheden - onderzoek

  • Exoskelet
  • Nieuws
  • Onderzoek

Doelstelling Het in kaart brengen in hoeverre exoskeletten een mogelijke toepassing kunnen zijn als fysieke ondersteuning bij werk. En hoe je een eventuele toekomstige implementatie bij werkleerbedrijf Lucrato het best kan begeleiden. Doelgroep Mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren Betrokken partijen Student van Saxion – Marjolein Houwers, Werkleerbedrijf Lucrato en externe deskundigen Welke technologie wordt ingezet Er wordt ...

Exoskelet

Onderzoek - Module oZone over inclusieve technologie bij bedrijven

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • oZone

Onderzoek van Saxion student: waar hebben bedrijven in de metalektro behoefde aan op het gebied van inclusieve technologie.

Logo van Ozone

Motivaties en drempels voor bedrijven bij inzet inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Werkgevers

TINT wil graag meer bedrijven en organisaties uit de regio betrekken bij de kansen en uitdagingen rond technologie en inclusie. Daarom hebben Lucrato en TINT een onderzoek laten uitvoeren door adviesbureau Ecorys. In het door Ecorys uitgevoerde onderzoek stond de vraag centraal: welke overwegingen spelen een rol in de motivatie van werkgevers in de regio om (werknemers met) inclusieve technologie in te zetten in hun bedrijf? We delen hierbij een aantal uitkomsten.

Medewerkers Lucrato zijn aan het praten door middel van vertaaltechnologie