Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Studenten in de spotlight: Wat is hun bijdrage bij TINT?

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Onderzoek

Elk semester dragen verschillende getalenteerde studenten bij aan de projecten van TINT. Begin september zijn zes nieuwe studenten gestart met hun stage of scriptie. In dit artikel stellen ze zich voor en delen ze wat ze tot nu hebben geleerd en ervaren

Terugblik op inspirerende A+O metalektrodag

  • A+O Metalektro
  • Kennisdeling
  • Nieuws

In de hub hebben we aan medewerkers van allerlei bedrijven kort mogen uitleggen wat TINT is en hoe inclusieve technologie een belangrijke rol kan spelen om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. De komende jaren zullen de tekorten verder groeien, maar wij geloven dat technologie het potentieel heeft om de wereld te veranderen. Om het praktisch te maken hebben we uitleg gegeven over verschillende technologieën. SpeakSee SpeakSee is een ...

Metalektrodag - Sven Scholten

Innovatie en Inclusie: Maud's tijd bij TINT

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn
  • Trainee

Iedere acht maanden start er een nieuwe innovatiemedewerker bij TINT. Dit zijn trainees uit het programma van Fast Forward. Zo waait er steeds een nieuwe wind door de TINT en worden de lopende projecten vanuit een iets ander perspectief voortgezet. Het traineeship van Maud zit er alweer op! 

afscheid

Kleine aanpassing, groots effect!

  • 3D-printer
  • Duurzame inzetbaarheid
  • Nieuws

Ontdek hoe een 3D printer werkprocessen kan verlichten of versnellen! De 3D-printer; Eén van de technologieën die je in onze Techohub kan vinden. Bij TINT wordt de veelzijdigheid van de 3D print technologie onder andere ingezet om hulpstukken te creëren die werkprocessen efficiënter en duurzamer maken. Onze deuren staan open voor kandidaten en teamleiders van de werkvloer van Lucrato, waar ze hun ideeën kunnen delen en ontwerpen. Vervolgens kunnen ze de hulpstukken tot leven laten komen met behulp van de 3D printer.