Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws
  • Speaksee

De Speaksee is een innovatief apparaat voor mensen die slechthorend of doof zijn. Met behulp van AI-technologie wordt spraak omgezet naar tekst. Bij vergaderingen, in de klas of in een gesprek thuis is een tolk niet meer nodig wanneer de gebruiker op het scherm kan meelezen wat gezegd word en onmiddellijk kan reageren.

gebruik van Speaksee

Ontbijtsessie inclusie en technologie: wij nodigen je graag uit!

  • Inclusie
  • Kennissessie
  • Nieuws
  • Werkgevers

Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van inclusieve technologie, hoe deze technologie kan helpen om personeelstekorten aan te pakken en arbeidsvraagstukken op te lossen, en hoe je inclusie en technologie binnen jouw bedrijf kunt samenbrengen? Wees welkom op onze 'Ontbijtsessie inclusie en technologie' op 26 november 2024!

Empathieverhoging bij werkgevers: Een toolbox voor een inclusieve werkvloer

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Christian, voormalig Toepast Psychologie student bij TINT, heeft in opdracht van Lucrato onderzoek gedaan naar empathieverhoging bij werkgevers. De opdracht kwam voort uit de bevinding dat werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt vaak verzuimen wanneer ze geplaatst worden bij externe opdrachtgevers. Volgens de betrokken consulenten heeft dit voornamelijk te maken met een gebrek aan empathie en begrip vanuit werkgevers. Empathie speelt een cruciale rol in het creëren van een inclusieve werkomgeving, waarin meer ruimte ontstaat voor werknemers met verschillende talenten en achtergronden.

Zero Project: TINT Apeldoorn genomineerd

  • Inclusie
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Met trots mogen wij delen dat TINT Apeldoorn is genomineerd voor de shortlist van Zero Call 2025. TINT Apeldoorn is geselecteerd uit 522 projecten uit 90 verschillende landen. De aankomende weken wordt er gestemd op de projecten door deskundigen op het gebied van inclusie voor mensen met een ondersteuningsvraag.