Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Werkgeversbijeenkomst - kennissessie

  • Kennissessie
  • Nieuws
  • Werkgevers

De krapte op de arbeidsmarkt lijkt alleen maar toe te nemen. Het wordt de komende jaren daarmee nog belangrijker om je huidige werknemers duurzaam inzetbaar te houden èn om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag te krijgen. (inclusieve) Technologie kan hierin een rol spelen. TINT Apeldoorn organiseerde een kennissessie speciaal voor werkgevers.

Deelnemers en sprekers Werkgeversbijeenkomst

Use case: het ondersteunen van mensen met psychisch knelpunten op de werkvloer van een fietsfabrikant

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Psychisch Knelpunt

Medewerkers met een psychische beperking hebben vaker problemen met de sociale en interactieve aspecten rondom het werk dan met het werk zelf.

Montagehal Van Raam

Best practice: het ondersteunen van mensen die een fysiek knelpunt ervaren op de werkvloer bij een fietsfabrikant

  • Best practice
  • Nieuws

Medewerkers met een fysieke beperking zijn beperkt in hun belastbaarheid. Hierdoor kunnen ze fysieke werkzaamheden maar kort uitvoeren. Hoe kan technoloiie bijdragen aan een oplossing?

Man monteert fiets

Pilot van start: aan het werk met behulp van Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Saxion, IJssel Technologie en werkbedrijf Lucrato zijn de pilot ‘Inclusieve technologie met behulp van OSS (Operator Support Systeem)’ binnen Lucrato begonnen. Maar hoe is de pilot van start gegaan binnen TINT Apeldoorn? Waar moet je allemaal opletten? Lucrato neemt ons mee in het proces.

Operator Support System projectie op werkbank