Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Sociaal ondernemen: hoe zorg je dat iemand die knelpunten ervaart in jouw organisatie kan werken

  • Nieuws
  • Sociaal ondernemen
  • Werkgevers

Hoe zorg je dat iemand met bijvoorbeeld autisme in jouw organisatie kan werken? Saxion is een onderzoek gestart met de insteek hoe kan Saxion mensen met autisme middels inclusieve technologie en inclusief herontwerp duurzaam werk geven.

Animatie van Danny en medewerker Saxion

Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato?

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System

Werkleerbedrijf Lucrato, IJssel Technologie en Saxion hebben samen onderzoek gedaan naar de inzet van Operator Support System (OSS). Welke geleerde lessen zijn er opgedaan en wat zijn de belangrijkste opbrengsten.

Opstelling Operator Support System

Use case: medewerkers die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren inzetten in het primaire proces

  • aebi schmidt
  • Nieuws
  • Werkgevers

Overheidsinstellingen en gemeentes zijn de voornaamste opdrachtgevers voor Aebi Schmidt. Bij deze tenders kijkt de gemeente naast de kosten ook naar de mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen van de ondernemingen. Hieronder valt natuurlijk ook de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Logo Aebi Schmidt

Best practice: zorgen dat medewerkers minder zware arbeid hoeven uit te voeren

  • aebi schmidt
  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

Zware objecten tot 120 kg moeten vaak door meerdere medewerkers getild worden om te worden gemonteerd. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers minder belast worden?

Ergonomische takel op de werkvloer